כתיבה כסדרן , שאלת תינוק, והפסקים באותיות

for English translation-scroll down

 

[שיעור וידאו חלק א]  [שיעור וידאו חלק ב]    [שיעור וידאו חלק ג]

 

לגבי מצוות תפילין ומזוזות, לשון הפסוק "והיו הדברים" מעידה כי מצוות אלו מתקיימות רק כאשר הן כתובות "לפי הסדר" ("כסדרן")[1]. אמנם, לפי דעת מיעוט ראשונים[2], "כסדרן" מתייחס רק לתוצאה הסופית, בה המילים קיימות בסדר הכתוב בתורה- אך להלכה נפסק כדעת רוב הראשונים שהמילים צריכות גם להיכתב כסדרן ולא רק התוצאה הסופית.
לפיכך, אין להוסיף אותיות בתפילין ומזוזות אם כבר נכתב אחריהן, ואפילו תיקון אות שחלק מהותי ממנה חסר או שנשתנתה צורתה, אין לעשות לאחר שנכתב הלאה.
הדרך היחידה לתקן אות שנשתנתה צורתה שנכתב אחריה, היא למחוק את כל האותיות שנכתבו אחריה (או לבטלן לגמרי מצורתן -למקילים) ולכתוב מחדש כסדר.

לעומת זאת, אין במחיקת אות או מילה מיותרת משום "שלא כסדרן".   



"פנים חדשות"    
למעשה, קיים גם סוג של כתיבה שלא כסדרן סמויה, הנקראת "פנים חדשות". זהו מצב בו אות (או חלק אות) נמחק בהדרגה, כאשר כנגד כל מחיקה נעשית כתיבה חדשה בהמשך האות. במצב זה, האות תמיד שלימה בכל רגע נתון, אך התוצאה הסופית היא שהתקבלה אות חדשה שלא היתה קיימת לפני מה שכתוב אחריה. גם במצב זה, הכתיבה תהיה פסולה משום "שלא כסדרן".

 

 

בסופו של יום, הלכות "כסדרן" נגזרות מהלכות צורת האותיות, שכן כל שאלה בענין כסדרן תלויה בשאלה האם צורת האות עדיין קיימת ומותר לתקן, או נפסדה ואסור לתקן אם כתב הלאה.

 

 

שינוי צורה[1] והבחנת תינוק

בכלל מצוות "וכתבתם"- לפיה צריכים דווקא כתיבה "תמה", הוא שצורת כל אות חייבת להיות ברורה וקלה לזיהוי. 
אם קשה לזהות אות, או אם נדמית לאות אחרת, הכתיבה כבר איננה "תמה" ופסולה מדאורייתא.       
כאשר אנו מסופקים אם אות איבדה את צורתה, ניתן לשאול את דעתו האובייקטיבית של "תינוק דלא חכם ולא טיפש", אשר יקבע אם צורת האות עליה או לא.
הגדרת ה"תינוק" לענין זה היא ילד או ילדה הבקיאים היטב בצורות האותיות בכתב המדובר, אשר אין חשש שינחשו את זהות האות על ידי "סברא" או מתוך ההקשר.
לכן, אין צורך לכסות לתינוק אותיות אחרות- מפני שאם האותיות האחרות היו מסייעות לתינוק, הוא ממילא היה "חכם" מדי לענות על השאלה!
מכל מקום, אם יש חשש שהאותיות מסביב ישפיעו על הבחנת התינוק, יש לכסות אותם מסיבה זו.

אפשר לשאול תינוק רק אם אנו מסופקים לגבי אות מסוימת, ולא כאשר ברור[2] לנו שהאות איבדה את צורתה.

שאלת תינוק אינה בירור אבסולוטי. תינוקות שונים יכולים לתת תשובות שונות. ההלכה היא ששואלים פעם אחת, ואם התינוק חוזר בו או מתבלבל, אפשר לשאול תינוק אחר.
אם נמשיך לשאול שוב ושוב נגיע בשלב מסוים לתשובה "רצויה" אבל זו לא הדרך. תיאורטית, אם בכל זאת שאלו מספר תינוקות, הולכים אחר הרוב.

אם חלק מאות נכנסה לשטח של אות אחרת[3], יש לכסות את שאר האות הפולשנית, ולשאול תינוק לגבי צורת האות.
לפי היריעות שלמה אין לכסות כנ"ל, אלא שואלים את התינוק לגבי המראה הכללי כמות שהוא.

 

הפסקים באותיות

עוד במצוות "כתיבה תמה", הוא שעל כל אות להיות "גולם אחד", דהיינו לא שבורה[4]. אות שיש בה שבירה, הנראית לעין בלתי-מזוינת, הינה פסולה עד לתיקונה על ידי הוספת דיו.    (שבירה, הנראית רק בזכוכית מגדלת, אינה נחשבת לפסול)
  
תיקון אות שבורה על ידי הוספת דיו מותרת בספר תורה תמיד, ובתפילין ומזוזות (כשכתב כבר הלאה) רק בתנאי שלא נשתנתה צורת האות על ידי השבירה.      

אות יכולה לאבד את צורתה על ידי הפסק, במצבים הבאים:

  • אם ההפסק "ניכר למרחוק" (בד"כ מדובר באחיזה ביד מושטת או בקריאה בס"ת) תמיד נחשב לשינוי צורה.
  • אם ההפסק מחלק את האות לשתי אותיות שונות (כגון באותיות שח[5]"ט עצ"מ) וניכר להדיא (במבט ראשון, ללא מאמץ).[6] זה נחשב לא רק "פסול"- אלא גם "שינוי צורה".
    (ולפרי מגדים גם אם אינו ניכר "להדיא" נחשב שינוי צורה, אך לא פוסקים כן. והיריעות שלמה כתב שמכל מקום אינו "מהודר")
  • לפי חלק מהפוסקים, כל הפסק באותיות ם או ס מהווה שינוי צורה, בגלל שאותיות אלו "עמדו בנס" בלוחות (או משום "לא יעשה סתומין פתוחין")
    להלכה- בסעיף זה יש לשאול מו"צ לכל מקרה ספציפי.


    שאלות לפרק
    שינוי צורה, כסדרן

 

 

           

 

K’sidran and Panim Chadashot

 

K’sidran

The words of “v’hayu hadevarim” teach the law of k’sidran by Tefillin and Mezuzah. K’sidran means that the letters and words need to be written in sequence. According to a minority of Rishonim, the law of k’sidran means that the final ktav of Tefillin and Mezuzah must be found in the order of how they are written in the Torah.  The halacha, however, is according to the majority view that k’sidran applies to the letters and words that they must be written in order in the first place. Therefore, it is not allowed to go back to add any letters that had been missing or even to fix terminally defective or misshapen letters. The only acceptable method for fixing an invalid letter is to completely erase every subsequent letter (or, according to the lenient opinion at least to invalidate the letter\s from its appropriate shape) and to write anew.

It is however, permitted to erase an extra letter or word without violating the law of k’sidran.

 

Panim Chadashot

There is actually another, subtle type of k’sidran situation termed Panim Chadashot, literally meaning “new faces. One might erase, for example, the length of a vertical line of a letter, but leaving over still a strip of a line. He then adds to the other side of the line and subsequently erases the remaining original line. Even though, at all times, the letter was wholly intact, the original form of the letter is no longer and thus is considered as invalid.

 

At the end of the day, the laws of k’sidran really are intricately intertwined with the rules of letter shapes. For every k’sidran question depends upon the halachic integrity of the letters, and it is that fact alone that permits or disallows one to repair a given letter.

 

 

 

[1] פרק זה דן בשינוי צורה באופן כללי. לגבי שינויי צורה ראה נא בפרק המתאים בספר זה, וב"קורס הגהה" במערכת הקורסים.

[2] אם מהלכה מפורשת, או שה"שכל הישר"+שימוש אומרים לנו כן.

[3] כגון צואר למד בתוך חית, או נון סופית לתוך טית וכל כיוצ"ב.

[4] מלבד אותיות ה, ק אשר מעצם טבען בנויות משני חלקים, ודין "גולם אחד" חל על כל חלק בפני עצמו.

[5] באות ח, כשההפסק בחיבור לאחד הראשים ולא בראש החטוטרת, נשאר המ"ב בצ"ע, מכיון שלא ניתן לברר צורתה על ידי תינוק.

[6] אמנם הפמ"ג החמיר יותר בשתי הלכות אלו, אך המ"ב האריך מאוד לדחות דבריו.

 

                אודה לך מאוד אם תשתף קישור לספר זה עם חבריך!

«    (1...)   5  6  7   (...17)    »