אביזרים וציוד

כל החומר המובא כאן מגיע מציבור הסופרים. הנך מוזמן (ומתבקש בנימוס...) להוסיף טיפים למטה ב"הגב על שיעור זה".

 

סרטון בענין פתיחת סתימה ברפידוגרף.

 

השוואה בין קסת לטפטפת

 מנסיוני, אין שום יתרון בשימוש בקסת, ולדעתי הקסת "פג תוקפה" ועברה מן העולם...

 היתרונות של טפטפת על קסת:

 1. בטפטפת המים שבדיו לא מתנדפים, והדיו נשאר תמיד באותה סמיכות.

2. בטפטפת לא נושר אבק לתוך הדיו.

3. בטפטפת אפשר לדייק בכמות הדיו שתיכנס לקולמוס.

4. בטפטפת, מוצקי הדיו לא שוקעים לתחתית- אלא מתערבבים שוב בכל פעם שמשתמשים בה.
    בכל מקרה, כדאי בתחילת כל יום להפוך אותה מספר פעמים בעדינות-(לא לנער! )
    כדי שמוצקי הדיו השחורים ששקעו בלילה, יחזרו ויתערבבו.

 5. בטפטפת אפשר "למתוח" פס ארוך של דיו על פני "גרון" הקולמוס, וכך לכתוב 2 שורות בס"ת
   בלי למלא שוב.
6. בטפטפת אין חשש לנטיפת דיו בדרך מן הקסת למקום הכתיבה.

7. בטפטפת, הדיו ממולא רק בצידו התחתון של הקולמוס. בקסת, מקבלים דיו גם על גב הקולמוס, וזה מפריע בשתי אופנים- אחת, בכך שהדיו על גב הקולמוס מסתיר את קצה הקולמוס. השני, בכך שהדיו שעל גב הקולמוס מתייבש הרבה יותר מהר (מכיון שאינו נמצא ב"תנועה" כמו הדיו שבתוך הקולמוס, והוא הופך ל"דביק") ולכן כדאי לנו להוציא אותו מן המשוואה.

 צריכים עוד סיבות?

 

תאורה נכונה בכתיבה

תאורה נכונה היא קריטית לכתיבת סת"ם. לכן חשוב לדעת מה רוצים להשיג, כדי שנדע איך למקם את התאורה לתוצאות מקסימליות.

 ובכן,

תפקיד התאורה הוא כפול- כדי שנראה מה אנו עושים, וכדי להבליט את תכונות החומרים כדי לעבוד טוב יותר- כדלהלן:

 בכדי לראות היטב מה עושים, צריך אור חזק, יציב ומפוזר.

תאורת לד לבנה גדולה על התקרה, ברוחב שבין הראש לכתיבה (יש בערך 30 ס"מ) משיגה את כל זה.  אם אין בינתיים תאורת לד, אפשר להסתפק בפלורצנט, אבל רק אם הוא ממש גבוה, כדי שלא תרגיש את ההבהוב (המזערי) שהוא חלק בלתי נפרד מתאורת פלורצנט.

 בכדי להבליט את פרטי הקלף, הדיו והקולמוס- צריך נורת לד קטנה (עדיפות לצהובה), עם זרוע גמישה.

יש להרכיב אהיל קטן מנייר על ראש הנורה למניעת סינוור.

את גובה וזוית הנורה מכוונים כך שיווצרו התנאים הבאים:

1. לא יהיה צל בין הקולמוס לאותיות (אלא רק מתחת לקולמוס כלפי היד)

2. מרקם הקלף (שערות, שרטוט, נקבוביות) יהיו מודגשים.

3. האותיות עצמן לא יטילו צל (מחמת עובי הדיו) ולא יחזירו ברק לכיוון העיניים, כדי שלא יצרו אשליה אופטית לגבי גודלן  (קרה לך פעם שהכתב נראה אחרת תוך כדי כתיבה ואחריה?)

השילוב של שתי תאורות אלו  יקל על הכתיבה, יצמצם עייפות העיניים, ויתן שליטה יותר טובה בכתיבה מדויקת.

 

קישור לחוברת "הדיו הקולמוס והקלף" של הרב וייל.

מכונת מחיקה מקצועית מומלצת. 

מדוע כדאי לעטוף כל מזוזה במעטפת צלופן?

 

 

נשלח ע"י הסופר י.ג:

למשתמשים בשולחן משופע וטפטפת ראיתי אצל הסופר המומחה הרב גולדפיש שכורך מגנט דק על הטפטפת מצידה ע"י דבק סלוטייפ ועל השולחן מניח מגנט גבוה כסנטימטר וחצי ועליו הוא משכיב את הטפטפת כשפיה פונה באלכסון כלפי מטה וכך כל פעם שרוצה למלאות פשוט מניח את הקולמוס תחת הפיה וביד שמאל לוחץ לחיצה קלה ומשחרר את הכמות המדויקת (באתו אופן גם ניתן לשאוב חזרה דיו מיותר) ומורח כך עד חוד הקולמוס. דגשים חשובים:
1. אני ראיתי שזה עובד יפה עם טפטפת פשוטה, ייתכן שזה לא יתאים לטפטפות בעלות צינורית
2. חובה לדאוג לכך שהטפטפת תהיה יחסית מלאה כך שכשנניח אותה במהופך הנוזלים יישבו על הפתח וייצרו ואקום, ככל שהדיו מתרוקן חובה להטות את הפיה עוד יותר כלפי מטה בשביל למנוע כניסת אוויר וזליגת הדיו
3. על המגנט שעל השולחן להיות בגובה של כ1.5 ס"מ בכדי להגביה את הפיה שתהיה כעין ברז ונוכל בקלות להגיש את הקולמוס תחתיה.
4. מניחים את הטפטפת בצד שמאל (לימניים) במקום שנוח להושיט אליו את הקולמוס ובגובה שיד שמאל לא תעיף אותו בטעות. ביריעות גדולות מניחים על היריעה עצמה כשהיא מכוסה בנייר וכדו'
5. לפעמים (בעיקר כשהטפטפת לא מספיק מלאה, או במזג אוויר חם) יש טפטוף של טיפה או שתיים כשהופכים את הטפטפת כי ברגע הזה נכנס מעט אוויר וכנגד יוצאת טיפה, פשוט סופגים עם בד או נייר טישיו
6. מכיוון שהפיה צריכה לפנות כלפי מטה הפטנט יעבוד בעיקר על שולחנות משופעים, אך גם בשולחנות פחות משופעים ניתן להניח על גבי מגנט המונח בשיפוע וכך לגרום לטפטפת להיות הפוכה.
יתרונות: 1. נוח מאד (כמו לחיצת כפתור, אני עושה כך כשנתיים וזה ממש ממש כיף לעבוד כך, ולא, אין נזילות, כששומרים על הכללים זה פשוט עובד!!) נמצא בקרבת יד ומצד שני זזים טיפה ולא נשארים מקובעים כמו בשיטת האינפוזיה.
2. כמעט אין צורך להחליף דיו, רק מידי תקופה למלאות בכדי לשמור על הוואקום ורק פעם בחודש או חודשיים ולפעמים אפילו יותר לסנן את הדיו בגרב לייקרה (מומלץ תמיד) או לשפוך ולהחליף (כדאי מידי פעם להחליף טפטפת. בנוגע לדיו חשוב להדגיש - לא כדאי להתקמצן עליו, על כל קמצנות כזו אנחנו משלמים הרבה יותר מכמה וכמה בקבוקי דיו גם יחד)
3. פחות שמרים מצטברים כי הפיה נמצאת רוב הזמן כלפי מטה, כמו כן מאותה הסיבה אין בכלל אידוי והדיו נשאר תמיד באותה רמת סמיכות.
4. הדיו (שהוא מהווה גורם משמעותי ביותר בעיכובים ובעיות בכתיבה) נשאר תמיד טרי וטוב
5. ניתן לכוון את הכמות המדויקת וגם לשאוב חזרה עודפי דיו.

 

 

 

 

 

 

אנא!  שתף את הקישור לכאן עם חבריך הסופרים!  כל חבר נוסף יביא תועלת עצומה לכולם!

והצטרף לקבוצת הווטסאפ הכללית "עולם הסת"ם-הקבוצה המרכזית" לכל סופרי הסת"ם בעולם!

 

 

 

«    (1...)   2  3  4   (...14)    »