משקפיים מיוחדות לכתיבה

 

 

  במערכת ראיה קיים הבדל מהותי בין תהליכי קריאה וכתיבה.

  הבדל זה נובע מפיזיולוגיה , אנטומיה ופסיכולוגיה של תפיסה חזותית.

 

על מנת להבין זה יש לדעת כמה פרטים חשובים על המבנה האנטומי והפיזיולוגי של מערכת     הראיה.

 

א.     סביב לכל עין ישנם 6 שרירים שבעזרתם העין מסוגלת לבצע תנועות אופקיות , אנכיות וסיבוביות.

  

ב.     ישנם גם 2 שרירים פנימיים האחראים על התמקדות (היא יכולת לראות ברור עצמים במרחקים שונים)

 

ג.      כל תנועת גוף דורשת הפעלה של שתי קבוצות שרירים הנקראים אגוניסטים (מבצעים פעולה) ואנטגוניסטים(מתנגדים לפעולה) . חשוב לדעת שכל תנועת גוף דורשת הפעלה של קבוצה שלמה ולא של שריר בודד (אך קיים תהליך בודד היוצא דופן!!! ) ( הסבר בהמשך)

 

ד.      כל עין משדרת למוח תמונה נפרדת שונה מחברתה, הן (התמונות) לא זהות כלל !!!

 

ה.     מוח זקוק לשתי העיניים על מנת ליצור תמונה תלת מימדית. 

 

ו.       במוח עצמו אין מעין מסך שעליו מתקבלת תמונה ,תמונת העולם המרחבית פרי דמיונו בלבד, לכן תמונות לקויות יוצרות תפיסה מרחבית לקויה ולאדם אין יכולת לזהות  ואף במקרים מסוימים להבין זאת. (אקדים ואומר : גם הסופרים שהצליחו לפתח שיטות פיצוי וחלקית להתגבר על בעיות ,הגיעו לפתרון חילקי תוך בזבוז כוחות והזמן ממשכים לסבול . בדרך כלל בעיה שלא פותרה כראוי לא נותנת להתקדם ולהוציא לפועל את מיטב היכולות ומשאירה סופר מתוסכל וחסר אונים)

 

ז.      כינוס של שתי העיניים מהווה עבורנו מד מרחקים, מד רווחים ואומדן גובה, רמת הדיוק תלויה במיזוג של שתי העיניים.

 

ח.     כל ליקוי ראיה כגון קוצר ראיה ,בעיות מיזוג ,מיקוד וכו . משליך ישירות על היכולת למשוך קו ישר, לכתוב אותיות בגובה אחיד ,לכתוב ללא הטיה. כשל זה גם פוגם במרחק שליטה וכמובן מעייף ומוריד  את איכות הכתיבה ותפוקה.

 

ט.      בכתיבת סת"מ דווקא קיים צורך קיצוני בהפעלת כל התכונות של המערכת הראיה הנזכרות לעיל , מה שלא נכון לגבי הקריאה.

 

י.        בעת הקריאה אנחנו לא מפעילים את כל שרירי העיניים. ישנו שריר אחד שיודע לעבוד לבד        ללא קבוצת תמיכה (אגוניסטים) וללא קבוצת ריסון (אנטגוניסטים) הוא פועל בעת שכל המערכת רפויה . בורא יצר בנו מערכת שרירים  נפרדת לקריאת ספר !!!

אבל כתיבה דורשת תפעול של  כל מערכות העיניים על מנת להגיע לדיוק הביצוע.

 

יא.    לקרוא  קל יותר מאשר לכתוב סת"מ .

 

יב.    בנוסף הבנת הנקרא זו תכונה שכלית ,אפשר לקרוא באלכסון ,מספר הפוך ובעין אחת וזה לא יפגע בהבנת הנקרא .(הרי אפילו לתינוק שאינו יודע לקרוא מכסים את הטקסט שלא ילמד דבר מתוך דבר )

 

יג.     גם אם קיימות בעיות עיניים המקשות על תלמיד בעת הקריאה ואף גורמות  לכאבים ,רחמנא ליצלן , בוחן יביא ציון עבור שליטה בחומר בלבד ולא יתוודע לסבל העובר על התלמיד.

 

יד.   אבל לפי הכתב עצמו ניתן לראות ולזהות בעיות עיניים של סופר. גם אם הוא עצמו לא הבחין בהן (ראה סעיף ו), ובמקרים מסוימים נראה גם הסבל העובר עליו, כל ליקוי ראיה אשר לא משליך על תפקוד יום יומי הופך להיות קריטי להצלחת הסופר !

 

טו.    ישנם עוד מקצועות עם דרישות קיצוניות למערכת ראיה ולשליטה מוטורית : מנתחים,יהלומנים, שענים,אנשי אלקטרוניקה וכו ,נא לא לשכוח לכל העיסוקים אלה פותחו כלים אופטיים שונים האמורים לסייע ולהקל על האדם עוסק בהם

 

טז.     ברפואת  העיניים  ואופטומטריה  פותחו  שיטות וכלים לפתורון בעיות ראיה רחוקה והקריאה , זה  גם נקרא  ככה  במרשמים  למשקפיים של  רופאים  ואופטומטריסטים       משקפי קריאה  ואין שום התייחסות לבעיות מתעוררות בכתיבה אפילו לא קיימים מחקרים בנושא.

 

 

יז.     משקפי כתיבה אשר זכיתי לפתח  (ונושא תפילת הודיה לבורא עולם על כך יום יום) נועדו לתת מענה דווקא לסופרי סת"מ. פיתוח של המוצר נעשה תוך שילוב למידה על פיזיולוגיה אנטומיה ופסיכולוגיה של מערכת הריאה ,ניסיון רב בטיפול בעיות ראיה מורכבות בתור אופטומטריסט וחשיפה ללימוד סת"מ וניסיון בכתיבת סת"מ במשך שני עשורים.

 

יח.   זוג ראשוני פיתחתי לעצמי עקב בעיות כתיבה איתן התמודדתי בתחילת דרכי כסופר.

 

יט.    ובדרך שכולה הייתה דרך נסים גלויים והשגחה פרטית פיתחתי גישות וכלים נוספים בעת טיפול קרוב ל1000 סופרי סת"מ בארץ ובעולם .רובם מהן ,מדובר על כ99 % , הצליחו להגיע לעליות והישגים גדולים ברמת הכתיבה בנוחות הכתיבה תוך שמירה על בריאות העיניים ומה שחשוב סיפוק מקצועי ותגמול כלכלי הולם.

 

 

 

כ.      יש להבין מאמץ יתר של מערכת שרירי העיניים בעת כתיבת סת"מ משליך על כל מערכות הגוף.

 

כא.  זה מקבע שרירים גב ,צוואר, יד .משליך ישרות על תנוחה ,לא מאפשר נשימה תקינה וכתוצאה נוצר חוסר חמצן בדם מה שעשוי  להרדים ,לעייף ,לפוגע בגמישות שרירי המוטוריקה. במקרים מסוימים יכול לגרום נזק בריאותי בלתי הפיך ,ח"ו. וכמובן פוגע באיכות הכתיבה

 

כב.     בבדיקה להתאמת משקפיים לסופר סת"מ אנחנו מתייחסים לתפקוד שרירי עיניים ,מיזוג בין שתי העיניים ,מיקוד . שילוב בין יכולת העיניים ומרחק שליטה מוטורית וכמובן לליקויים אחרים בין שכיחים ובין נדירים. במידת הצורך מפנים לרופאים רלוונטיים ונותנים ליווי צמוד עד ההצלחה.

 

כג. משקפי כתיבת סת"מ מאפשרים ראיה נוחה יותר בעת הכתיבה, ,דיוק רב יותר, יכולת להגיע למיטב הכישורים ,כתיבה פחות מעייפת ,זריזות ,איכות הכתיבה ואף גורם לסיפוק רב מהמקצוע.

 

משקפיים לכתיבת סת"מ הינו מוצר יחודי המהווה בשורה לעולם הסת"מ ולעולם האופטומטריה כאחד.

 

 

 

מה שכתוב כאן זה ראשי פרקים של תהליכים מורכבים ומסובכים המתחוללים בעיניים ובמוח

בעת כתיבת סת"מ.

על כל סעיף המוזכר כאן צריך לכתוב ספר עב כרס, ואף כמה.

יחד עם זאת מאמר קצר זה נותן להבין את מורכבות וחשיבות הנושא.

 

 

 

 

מאת אברהם ליפץ אופטומטריסט מוסמך וסופר סת"מ

 

טל 0547099845

 

[email protected]

 

© כל הזכויות שמורות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«    (1...)   6  7  8   (...14)    »