אוסף הלכות שונות

 

א.  את אות ע של שמע, ואת אות ד של אחד- יש לכתוב יותר גדולות.

ב.  יש אומרים לכתוב דווקא את פרשיות של ראש לפני של יד, ויש אומרים להיפך.

ג.   לכתחילה יש לכתוב פרשיות של תפילין ומזוזה ללא הפסק, או לכל הפחות בכמה שפחות הפסקות.

ד.  לכתחילה על כל פרשות של יד להיות מחוברות, או על קלף אחד או לפחות דבוקות יחד.

ה.  פרשיות של יד חייבות להיות דווקא בעמודים נפרדים, אבל אם כתב שתי פרשות בעמוד אחד, יכול לחתוך ולהשתמש.

ו.    לכתחילה יש לכתוב פרשיות של ראש בארבע קלפים נפרדים[1].

ז. סופר שביצע תיקונים או הגהה וקלקל, אם עבד בתשלום חייב בנזק (אלא אם התנה מראש שלא) ואם הוא מומחה ועבד בחינם-פטור(ביאור הסופר)

חכשמשאירים אותיות חלולות בסוף ס"ת, לכתחילה יש לתת רק לאנשים "כשרים" למלא, אך אם בכל זאת מילא מחלל שבת אותיות, יש כמה צדדים להקל (ביאור הסופר)

טקלף "משוח"- אם הסיד עבה יש מחלוקת אם כשר, אך בסיד דק שנספג לתוך הקלף אין חשש (משנת הסופר)

ימותר להתאמן על שאריות קלף, שעוד לא נכתב עליהן סת"ם. (לענין גניזה ראה מאמר זה)

י"אפרשה שנפסלה חייבת גניזה חמורה, ומן הראוי לחתכה בין השיטין כדי שלא תגיע לידי שימוש בטעות.

י"ב. ה"ברכי יוסף" כתב שאין לכתוב ס"ת עם כפפות, "אפילו כשהקור גדול".

 

 

 

 

Various Halachot

 

  1. The Ayin of Shema and the Dalet of Echad need to be written larger than the other letters.
  2. Some authorities hold that the Parshiot of the Shel Yad need to be written first, while others hold the opposite.
  3. L’chatchila, Parshiot of Tefillin need to be written without a break. However, if it is needed, one may take short breaks to allow himself the energy to complete the writing.
  4. L’chatchila, all four Parshiot of the Shel Yad need to be on one piece of Klaf or the sections glued together.
  5. The Parshiot of the Shel Yad are required to be written in separate columns. If two Parshiot were written in one column, they can be cut and used normally.
  6. L’chatchila, the Parshiot of the Shel Rosh need to be written on four separate pieces of Klaf.
  7. A sofer who damages a parsha while checking or fixing it, would be required to pay for damages, unless it was agreed beforehand that he would not be liable. If acertified and professional sofer performed the services gratis, then he is not responsible for payment. (Beur Hasofer)
  8. It is the custom to leave the last letters in a sefer Torah as outlines in order to honor others to “write” a letter which is then filled in. L’chatchila, only religiously appropriate individuals should be given the task, however, there are various different leniencies that can be used to validate the sefer Torah if a Sabbath desecrator wrote such a letter.
  9. It is permitted to write on a piece of leftover Klaf that did not have STAM written on it.
  10. A Parsha that is invalid requires Geniza and should be cut between the lines so that it should not be inadvertently used.
  11. One must not write Sta"m while wearing gloves (Birkey Yosef)

 



[1] למרות שפיזית מאוד קשה לעשות אחרת!

 

user-img
אלדד פריאנט
מעולה!
נקודות של תכלס.
כדאי עוד להרחיב לסוגיות שימושיות נוספות.
«    (1...)   10  11  12   (...17)    »